Wanneer wij plaats hebben voor een nieuwe bewoner in ons Zorghuis, vinden er uiteraard eerst uitgebreide gesprekken plaats. Het is belangrijk om samen te bekijken of ons Zorghuis de beste woonvorm is voor de aangemelde persoon. Daarna maken wij een overzicht van de kosten, dit doen we altijd op maat. Waarom? Iedere bewoner heeft zijn eigen zorgbehoefte en eigen woonwensen. We brengen in kaart wat mogelijk is en wat de bijbehorende kosten zijn.
Maandelijks brengen we een totaal woonkostenbedrag in rekening, bestaande uit vier delen: huurkosten, servicekosten, verblijfkosten en zorg- en ondersteuningskosten.
In ons Zorghuis bevinden zich in totaal 10 woon-/slaapkamers, waarvan drie in het souterrain en zeven op de bovenverdieping. De grootte van de woon-/slaapkamer varieert van 14 m² tot 20 m². Iedere bewoner maakt daarnaast gebruik van de gemeenschappelijke ruimten: de zeer ruime woonkeuken/ living, de ruime badkamers en toiletten. De huurprijs per maand is afhankelijk van de grootte van de woon-/slaapkamer.
De bewoner sluit een huurcontract af met de Stichting Vrienden Zorghuis Alblasserwaard, waarin de huurprijs van de woon-/slaapkamer wordt vastgelegd. De beschikbare woonruimte krijgt van de Belastingdienst niet de status van “onzelfstandige woonruimte” en de bewoners komen dus niet in aanmerking voor huurtoeslag.
We rekenen per maand een bedrag als bijdrage in deze kosten:
De verblijfskosten omvatten de kosten van alle maaltijden en dranken per bewoner.
De kosten van de zorg en ondersteuning verschillen per bewoner. De zorgprofessional overlegt met de toekomstige bewoner en zijn/haar wettelijk vertegenwoordiger welke zorg en ondersteuning nodig en gewenst is. We bekijken wat we daarvan kunnen leveren en brengen de kosten hiervan in kaart. De zorg- en ondersteuningskosten zijn te financieren vanuit het PGB en omvatten:
Zie onderdeel financiering en PGB voor meer informatie.